torsdag 26 februari 2009

Citat

“A modern philosopher who has never once suspected himself of being a charlatan must be such a shallow mind that his work is probably not worth reading.”Leszek Kolakowski, första meningen i Metaphysical Horror (2001)

Det är ju inte helt opopulärt att dela med sig av citat till höger och vänster. Jag gillar det. Korta, talande, roliga, provocerande, glädjande, (intetsägande), träffande. Och så vidare.

Just det ovan nämnde tyckte jag var en alldeles utmärkt inledning på en bok; jag ville direkt lägga ner allt annat jag höll på med för att ta reda på vad som kunde bjudas på följande sidor.

Och sen jag började läsa både litteraturvetenskap och filosofi på universitetsnivå har jag börjat uppmärksamma sådana här enskilda meningar alltmer. Ibland kan de säga så himla mycket. Speciellt i sådana här sammanhang. Djupet i enskilda meningar blev på allvar uppenbart för mig förra året, på en kurs om Descartes originaltexter (dock översatta till engelska). Det var på andra eller tredje föreläsningen det inträffade. Vi gick sakta igenom texterna, stycke för stycke. Föreläsaren (en av de bästa jag har haft) stannade upp vid en mening och ställde en fråga om den, som jag inte längre minns. Efter ett kort svar från någon stackare följde en halvtimmeslång förklaring av denna mening. Där säkert vartannat ord fick fem minuter. Efteråt så tänkte jag på två saker: 1) nästan allt som sades hade direkt med meningen att göra och 2) det kändes aldrig som att föreläsaren var så utförlig som han skulle kunna vara.

När jag läste första meningen (det enda jag läste) i Metaphysical Horror så slogs jag av direkt av tre saker, förutom helheten. Till att börja med så används inget könsneutralt ord, utan en modern filosof är först och främst en man (vilket sorgligt nog stämmer rätt bra överens med verkligheten, enligt uppfattningen jag fått). Sen refereras människor som en ”mind”, vilket känns rätt typiskt. Filosofer ger oftast blanka fan i personer, det är tankarna som är huvudsaken. Sist så tas lite av udden i meningen bort med ordet ”probably”. Också en sådana där typisk försiktighetsåtergärd. Det finns få, få rätt, men jag ska banne mig inte ha fel!

Jag tycker såklart att meningen i sig är träffande och rolig.

(Jag hade bara tänkt skriva ett litet citat. Det gick inte så bra.)

Inga kommentarer: