tisdag 17 februari 2009

Bara en dag / Before Sunset

Nu har jag sett uppföljaren till Bara en natt. Samma regissör och samma skådespelare, nio år senare. Bara det här är rätt häftigt, tycker jag. Ännu mer så om det var planerat från början. Det är i grund och botten samma upplägg i båda filmerna. Vilket såklart talar för Bara en dags fördel, eftersom den här ”låt oss göra en film med bara en enda lång konversation”-idén är riktigt bra, när det görs såhär. Det känns roligt att en film kan göras på det här sättet. I Bara en dag är det ännu tydligare än i första filmen, där det trots allt blandades in en hel del andra personer. Här är det nästan bara Jesse och Celine som har en oavbruten dialog.

Jag tycker att det fungerar hur bra som helst. Såhär efter lite betänketid vågar jag nog säga att uppföljaren är bättre. Känns väldigt lustigt för mig att säga en sådan sak. Men det beror väl mest på att Bara en dag har mer substans och mer drama. Scenen i bilen är bara sååå bra, t.ex.

Bra och annorlunda romantiskt drama, båda filmerna. Lägger sig klart på någon specifik topplista.

Inga kommentarer: