söndag 21 september 2008

The Coyote Road

Många gånger bara köper jag böcker efter någon inbyggd kompass, som oftare än inte fungerar väldigt bra. När jag sorterade bokhyllan häromdagen (ugh, jobbigt med bokstavsordning) så råkade jag bläddra i just en sådan här bara-köpt-på-känn-bok. En antologi.

Och vilka namn som fanns med!

Första namnen jag stöter på är Nina Kiriki Hoffman och Delia Sherman, som är mycket kapabla novellförfattarinnor. Sen, helt oväntat, dyker Patricia A. McKillip upp, med en novell jag inte har läst! Just den här damens verk håller jag noga koll på, men den här novellen har gått mig förbi. Därefter kom Charles de Lint med (som jag inte orkar hålla koll på, för att han skriver så fasligt mycket). Namn på omtyckt namn staplas. Katherine Vaz är med, som få känner till, misstänker jag, men som skriver underbart vrickat. Ellen Kushner, som desto fler lär ha läst, har också bidragit. Ska bli riktigt intressant att se hur hon fungerar i novellform. Kelly Link, som jag numera placerar högt på intressanta-författare-listan. Jeffrey Ford, vars verk jag bara petat lite på, men uppskattat väldigt mycket.

Underbart! Och som om det inte vore nog så är temat... "tricksters". Få figurer är så upplyftande att läsa om som de här filurerna.

Så, bara för sakens skull, ska jag rekommendera en bok jag inte ens har läst. Läs The Coyote Road. ;)

Inga kommentarer: