söndag 14 december 2008

I'm a Cyborg, but that's OK

Jag hade tänkt skriva något vettigt och smart om den här filmen, men jag ska nog samla tankarna till en Catahya-recensionen istället.

Men se den, bara för att du inte ser mycket koreansk film och för att du förmodligen behöver lite mer svart komedi i ditt filmtittande. Härligt vrickad och annorlunda film. Kan det bli annat när den kvinnliga huvudpersonen tror att hon är en cyborg och den manliga kan stjäla vad som helst, till och med torsdagar?

Och när du har sett den här kan du ta och se Chan-Wook Parks Old Boy, bara för att du aldrig har sett en hämndhistoria så grym. Vilket påminner mig om att jag själv måste se Lady Vengeance som väntar i hyllan.

(Varför ska koreaner ha så roliga namn för? Jag kan inte hjälpa det. Chan-Wook? Klart att jag tänker på mat! Cyborgen här heter Young-Goon. Kom igen, liksom…)

2 kommentarer:

LadyNight sa...

Har sett "I'm a Cyborg, but that's OK" och är löjligt förtjust i den. Den är underbart underlig:) Om det bara inte vore för det abrupta slutet (som jag fortfarande är irriterad på) så hade jag skuttat jämnfota.

daniel a. sa...

Underbart underlig är en underbart träffande sak att säga om den här filmen.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om slutet. Svårt att avsluta en sådan här filmen, kanske. Underligheten i slutet kan man i alla fall inte klaga på.