tisdag 30 december 2008

Hot Fuzz – klar favoritkomedi

Ikväll såg jag, återigen, den engelska komedin Hot Fuzz. Och återigen slogs jag av hur fruktansvärt bra den är. Jag brukar inte vara så förtjust i komedier på det stora hela. Det finns så mycket annat, mer intressant, att se. Även om komiska inslag ofta är välkomna.

Hot Fuzz är inte bara en lysande komedi, den är dessutom en lysande parodi. Och den vinner mycket på att den parodierar en genre jag mer eller mindre avskyr: polisfilmer/serier. Den vinner ännu mer på att humorn skiftar mellan slapstick (som jag underhålls av) och mer subtila skämt (som jag njuter av). Det blir inte sämre av att Timothy Dalton, som jag ungefär bara sett som James Bond tidigare, gör en sådan minnesvärld roll. När han ger sina dräpande (haha) kommentarer vet man att det är en film av ypperlig kvalité. Lyckligtvis är det inte bara en person som lyfter upp den här filmen. Det finns, förvånande nog, inte en enda skådespelare som gör mindre än bra ifrån sig. Alla gör något för filmen.

Se den. For the greater good!

Inga kommentarer: