söndag 5 oktober 2008

Min nya hjälte!

”16 augusti 1960 steg Joseph Kittinger upp till 31330 meter med Excelsior III innan han hoppade. Detta hopp är än idag världens högsta fallskärmshopp och dessutom satte han rekord i fritt fall både vad det gäller längd och tid. Kittinger föll fritt i 4 minuter och 36 sekunder och med en högsta hastighet av 989 km/t innan han öppnade fallskärmen på 5500 meters höjd.” -Wikipedia

Det är nog en siffra man inte har någon relation till. Ett jetplan kan flyga 15km upp. Ozonlagret ligger ungefär 25km upp. Den här mannen tar sig 31km uppåt i en jäkla ballong. Och hoppar. Själv tycker jag om att hoppa från ett 10 meter högt hopptorn och landa i lagom ljummet vatten. Den falltiden känns relativt lång, faktiskt. Tiden i luften är underbar. Det är en riktigt skön känsla, att bara vara i ingenting. Just därför skulle jag väldigt gärna vilja hoppa både bungee jump och fallskärm. Jag ska göra det också, när jag har tillfälle och pengar. Men att hoppa från rymden ser jag nog som en ouppnåbar dröm.

Det får räcka med det här lilla videoklippet. Jag blir lite avundsjuk när han sprattlar med benen i början och sen snurrar runt. Rymd. Jord. Rymd. Jord. Rymd. Jord.

http://www.youtube.com/watch?v=thyTzCU9c2U

(Strunta i slutet, med vattnet. Det är klippt med en musikvideo. Kittinger landade i öknen.)

Inga kommentarer: