måndag 20 oktober 2008

Making A Joyful Noise, Charles de Lint

“Being happy was better than not, I decided. And it was certainly better than scooping up dog poop. If I was ever to write a story the way Christy did, it would be very short. And I’d only have the one story because after it, I wouldn’t need any more.

It would go like this:

Once upon a time, they all lived happily ever after. The end.


That’s a much better sort of story than the messy ones that make up our lives. At least that’s what I think.
But I wouldn’t want to live in that story, because that would be boring. I’d rather be caught up in the clutter of living, flying high above the streets and houses, making a joyful noise.”


Idag fick jag hem den dyraste skönlitterära bok jag någonsin köpt. Den kommer förmodligen alltid att vara det också, sett till pris per sida. Den kostade mig 850 kronor, och den är på hela 32 sidor. Det är mer än 26 kronor per sida. Dyrt! Men värt det. Making A Joyful Noise var förvisso inget mästerverk, men det förväntade jag mig inte heller. Jag köpte den mest av nyfikenhet, eftersom den exklusivt skulle handla om The Crow Girls. Det var precis vad jag fick, utan att mysteriet bakom de här två underbara figurerna avslöjades. Jag blev glad av läsningen, som man ofta blir av de Lints texter, så jag är nöjd.

Men det hade ju inte skadat om det vore mer bok och mindre… häfte.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, snacka om dyrt häfte. Trodde ju att den iaf skulle vara inbunden till det priset.
Fast å andra sidan äger du något ganska unikt nu. Kan vara värt en del bara det. ;)

Anonym sa...

Tok. :)