tisdag 7 oktober 2008

Komedikungar: Pegg, Frost och Wright

Under de senaste två veckorna har jag skrattat gott åt den här trions (+Jessica Hynes) serie Spaced. Jag hade rätt höga förväntningar, eftersom deras film Hot Fuzz är bland det bästa inom komedi jag sett på länge. Shaun of the Dead kommer lite efter, men även den är full av skratt och skön humor.

Jag kan inte påstå att jag är ett fan av sit-com, men Spaced fungerade verkligen när jag tagit mig förbi några hinder. Den kändes lite smått B i början, och det blev absolut inte bättre av att min antenn till Piratkanelen inte stod helt perfekt. Men skaran av människor som bor i det där huset är bara för underbara. Vi har Tim (Pegg), som hjärtkrossad serie och Tv-spelsnörd. Daisy (Hynes), en sådan där typ med drömmar men med fruktansvärd självdisciplin. Vapenidioten Mike (Frost), den excentriska konstnären Brian (Heap) och den alkoholiserade hyresvärdinnan Marsha (Deakin). En hund också, just det, och en brud som jobbar inom modeindustrin (läs: kemtvätten).

Spaced vinner mycket på sin nördhumor och ingen rädsla för amerikanska mammor (se South Park-filmen). En bonus är alla filmreferenser som görs hela tiden. Många av dem är så subtila att jag absolut inte upptäcker dem under tittandet och knappt efter att jag har läst om dem. Men de som går hem väcker ofta skratt.

Rolig serie, helt klart. Men den bleknar lite i jämförelse med Hot Fuzz och Shaun of the Dead. Fast att det är samma gäng bakom dem märks tydligt. Och det är en bra sak. Jag ser framemot fler samarbeten mellan dessa grabbar. För, ärligt talat, på egen hand klarar sig i alla fall inte Simon Pegg själv. Jag såg nyligen Run Fatboy Run där han spelar huvudrollen och jag hade gärna sluppit. Skitfilm.
(Det här skulle vara ett bra mycket längre inlägg, men jag blev otroligt nog sjuk någonstans mitt i och det blev liggandes halvfärdigt i flera dagar. Jag orkade inte anstränga mig för att hitta tråden igen. Ah, well.)

Inga kommentarer: