onsdag 21 januari 2009

Bokenkät

Eftersom jag ändå inte har något bättre för mig: Bokenkät från Bokhora.

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?

Alla böcker jag köper ”så snabbt de kommit ut” är inte ens inbundna. Men på den inbundna fronten skulle det nog vara Patricia A. McKillip och Charles de Lint. Sen finns det en rad författare som jag upptäckt mer nyligen som jag definitivt kommer kasta mig över snabbt i framtiden. Haruki Murakami, China Miéville, Emma Bull, Kelly Link och Steph Swainston för att nämna några.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?

Charles de Lint lägger sig på en klar förstaplats här. Senast jag räknade så var det 32 eller 33 böcker. Om jag inte missminner mig så har i alla fall tre böcker tillkommit sen dess. Sen kommer Patricia A. McKillip med sina 24 böcker (av 26).

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?

Senaste tipset jag faktiskt läste var Heart of Darkness, av Joseph Conrad. Fast det mer en uppmaning än ett tips, kanske. I vilket fall som helst så gillade jag den skarpt.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?

Det måste ha varit en julklapp, men eftersom jag är en hemsk människa kommer jag inte ihåg. Ops.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?

Nej. Har nog aldrig haft heller.

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?

Kurslitteratur räknas kanske inte riktigt, men annars Litteraturteori, av Paul Tenngart. Nästa skönlitterära bok jag tänker läsa är The Remains of the Day, av Kazou Ishiguro.

Inga kommentarer: